Kochany Rodzicu:
- Ciesz się razem z dzieckiem, że następnego dnia idzie do przedszkola.
- Nie obiecuj dziecku nagrody za to, że pójdzie do przedszkola,
- Pozwól zabrać swojemu trzylatkowi z domu ulubioną przytulankę, maskotkę lub zabawkę.
- Pomóż dziecku rozebrać się, zwróć mu uwagę na jego ubranie i na to, gdzie je zostawisz.
- Pożegnanie w szatni powinno być krótkie: uśmiech-buziak i pa-pa,”kocham Cię”, „wrócę po Ciebie zaraz po pracy”,
- Jeżeli bardzo chcesz, to do sali wejdź tylko na chwileczkę – oszczędzisz żalu i smutku innym dzieciom.
- Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu – gdy raz ulegniesz, będzie coraz trudniej. Twój Maluszek łzami wymusi kolejny powrót do domu.
- Jeżeli rozstanie z mamą jest bardzo bolesne, trzylatek powinien do przedszkola przez pierwsze dni przychodzić z tatą.
- Witaj swoje dziecko z uśmiechem, możesz mu podarować drobny prezencik, mówiąc pozytywnie brzmiące zdanie: „Teraz możemy iść do domu”.
- Kontroluj się, co mówisz w obecności dziecka na temat sytuacji dotyczącej pobytu w przedszkolu.
- Nie wywołuj dodatkowego stresu, wymuszając na dziecku, by po przyjściu do domu natychmiast opowiadało o przedszkolu. Samo zacznie opowiadać w odpowiednim momencie,
- Jeśli sam/sama masz miłe wspomnienia z okresu przedszkola,opowiedz o nich. Możesz również pokazać dziecku zdjęcia z tego okresu.
Co do przedszkola?
- Luźne spodnie lub spódnica na gumkę, bluza lub lekki sweterek -czyli ubiór „na cebulkę”, ważniejsza wygoda od elegancji,
- Kapcie – najlepiej na rzepy, kurtka z suwakiem, który łatwo się zapina,
- Ubrania z rozciągliwymi dekoltami,
- Worek, gdzie będzie dodatkowa podkoszulka na zmianę, majteczki, rajstopy, krem do twarzy na każdą pogodę,
- Szczoteczka, pasta i kubeczek do zębów
- Mała poduszeczka i kocyk, aby poobiedni odpoczynek był miły i przyjemny,
- Ukochana przytulanka, dzięki której łatwiej będzie przeżyć rozstanie z mamą.
Co może pomóc dziecku?
- Wcześniejsze przyzwyczajanie dziecka do przebywania w nowym miejscu pod opieką osób trzecich, kontaktowanie dziecka z rówieśnikami, np. na placu zabaw
- Uczenie dziecka poprzez zabawę czynności związanych z samoobsługą
- Informowanie dziecka o tym, że czas w przedszkolu będzie spędzało w towarzystwie innych dzieci, bez rodziców
- Ważne jest, aby rodzice podczas rozstania z dzieckiem byli spokojni (dziecko wyczuwa niepokój dorosłych)
- Zabawy z dzieckiem w przedszkole, przedstawianie jego realnych zalet, m.in. obecność rówieśników, wielość zabawek
- Akceptacja płaczu dziecka przez rodziców – naturalnej, zdrowej reakcji na nową sytuację (nie należy dziecka zawstydzać) – duża labilność uczuć dziecka powoduje, że za chwilę jest wesołe i świetnie się bawi
- Wcześniejsze poznanie przedszkola – spacery w kierunku placówki
- „Kawałek domu” – drobiazg przyniesiony przez dziecko z domu, np. ulubiona zabawka, poduszeczka
- Wcześniejsze odbieranie dziecka w początkowym okresie (zawsze należy odbierać dziecko zgodnie z obietnicą).
Ustal z dzieckiem wyraźne ramy pobytu w przedszkolu. Rano pożegnaj się z nim. Lepiej nie wychodź po kryjomu, gdyż dziecko może się wystraszyć i później bać się, że rodzice nieoczekiwanie znikną. Powiedz, kiedy po nie przyjdziesz w sposób, który będzie dla niego zrozumiały (np.: zamiast powiedzieć „o trzeciej”, powiedz „po podwieczorku”). Dotrzymuj słowa i odbieraj dziecko o ustalonej porze. Dzięki temu będzie się czuło bezpiecznej, bo będzie ufało, że przyjdziesz zgodnie z umową.